#iskljucinasilje – kako je žrtva iznova žrtva

Iznenadila me je kampanja Ministarstva pravde #iskljucinasilje. Negde svi imamo ideju da su državne institucije previše uštogljene i da ‘ne žive u 21. veku’. Drago mi je što sam pogrešila. S druge strane, jako mi je žao što baš u 21. veku moramo na ovaj način da dižemo svest o nasilju u porodici.

Bila sam svedok više puta. Više puta prijavljivala problem. I više puta sam dovodila i sebe u problem. Zato što ne umem da zatvorim oči na ovakve stvari. Zato što neću i ne želim da ćutim.

Zato što nasilje nije ok!

Poznajem osobu koja se izvukla iz ralja porodičnog nasilja. Ona mi je jako bliska. I jedino za nju znam da je imala podršku svih nas. Od trenutka kad je sklonjena u sigurnu kuću, preko psihološke podrške, do trenutka kada je svoja, samostalna i zadovoljna. Međutim, ne mogu da kažem da je srećna. U njoj i dalje živi strah. I svakodnevno se sreće sa osudom okoline, jer je ostavila muža. Valjda je uvreženo mišljenje da on može malo da popije, pa malo da je provuče kroz ruke… Eto, samo se ona našla pametna da vrisne

NEĆU TO VIŠE!

Prisustvovala sam i situaciji kada je bivši suprug poznanice pokušavao da joj presudi. Tukao ju je i rukama i nogama, jedva smo je iščupale i odvukle. Spasile smo je. Ruku na srce, policija je brzo reagovala. Sve smo dale iskaz. Ali ona nije imala podršku najbližih. On je obećao njoj i njenim roditeljima da se to više nikada neće desiti, da je neće ni taknuti; a kada je sve došlo do suda – ona je promenila iskaz. Mi, kao svedoci, smo ostali nemoćni i irelevantni.

I to je taj trenutak kad žrtva postaje iznova žrtva.

Najtragičnije je kada se vrati u okvire iz kojih je htela da pobegne. Ne znam da li tu moju poznanicu muž i dalje tuče. Prekinula je kontakt sa nama… Iskreno se nadam da ne. Ne znam. Mogu samo da se nadam.

Ono što mi smeta je ponovno proživljavanje nasilja, na novom nivou. Za žrtve nasilja često čujete da kažu da je glupača, jer trpi budalu; sama je tražila; ma, ona to zbog para, neka je, neka trpi… A psihologija žrtve je mnogo kompleksnija. Žrtve nasilja su prepune straha i sumnje… Boje se. Ako je žena skupila hrabrosti i izvukla se iz ralja nasilja, onda opet ide osuda okoline: jeste, k’o da mene moj nekad ne čačne malo, al’ trpim, a ona gospođa; rasturila je porodicu; ima nekog, pa ostavila muža, a on nije loš, jeste da nekad popije, ali…; to razmaženo uvek bilo, zato i otišlo…

I tako žrtva ulazi u nov ciklus nasilja.

Kako god da okreneš – narodu se ne može udovoljiti. Lično mislim da je bolje da za ženu govore da je razmažena, da ima nekog ili šta god, a da se ona spasila pakla; nego da povuče iskaz na sudu.

Mi, kao društvo, moramo naći način da pokažemo žrtvama da nisu same. Ako se desi da su pod presijom porodice da zažmure, da ostanu sa nasilnikom, jer je sramota razvesti se – naći način da shvate da nisu same, da iako ih ne podržava porodica ima nade za njih. I mislim da je to mnogo bitnije…

Takođe, protivnik sam toga da se žene sklanjaju u sigurnu kuću. Zagovornik sam ideje da se nasilnik transportuje van doma (pa, makar bio i na njegovo ime), da mu se zabrani prilazak žrtvi, a ne da žrtva nasilja završi na ulici bez igde ičega.

Ovo je jako kompleksna tema. Kompleksan problem. Ne samo Ministarstvo pravde, već i druga ministarstva, institucije i organizacije moraju da sarađuju na ovu temu. Nije dovoljan zakon, već i ono što nakon neke presude sledi.

Ja vas molim da ne okrećete glavu na vriske, modrice i utučenost. Ja vas molim da žrtve ne smatrate glupačama, jer nasilje se može desiti svakome. Ja vas molim da pomognete. Nasilje možemo isključiti samo zajedničkim snagama.

Pomozimo žrtvama – ne osuđujmo ih!

Toliko.

Comment

