Enofilij@ ili digitalni marketing u vinskom svetu

Krenuću od samog početka. Od Merloa. Vi ga znate kao Merloa. Ja ga znam kao Pericu S. Radovića (ima tome bezmalo dve decenije). I volim ga, onako iskreno, prijateljski. Ono što sam znala o njemu, a vi saznali tek pre godinu dana, jeste da je vanserijski talentovano biće. On je rođeni pisac. Uvek mi se činilo da traći talenat. Nervirala sam se, terala ga da piše blogove, bila dosadna. A onda je jednog dana našao temu koju voli i o kojoj želi da piše: vino.

Odmah sam krenula u izradu portala, koji je on nazivao blogom. Džaba smo Nikola Švigir i ja bili uporni da objasnimo da je to portal… Nikola se nervirao, ja se nervirala, Perica se nervirao i prošlo nam je dva meseca u izluđivanju jedni drugih u krug, dok nismo napravili sjajnu stvar: merlo.rs. Pepe je počeo da piše BLOG (da, ipak je blog 😉 ).

U startu sam imala viziju da će Perica da promeni stvari, da će da postane relevantno ime u vinskom svetu jer poseduje strast, znanje, ali i talenat da sve to ljudima na lep način kaže. Čini mi se da mi nije verovao. Bilo mu je dovoljno samo da piše. Posle jučerašnjeg dana, sa kezom od uva do uva, samo mogu da kažem:

TOLD YOU SO!

Perica je uspeo da svojim radom i zalaganjem isprovocira organizaciju prvog salona vina u Kragujevcu. Na salonu vina organizovao je svoju prvu panel diskusiju: enofilij@. Sigurna sam da je ovo samo prva u nizu koje slede (verovatno se on sada ne slaže sa mnom, ali sam ubeđenea da je tako).

Zašto to kažem?

Zato što je panel majstorski moderisao. Zato što su najrelevantnija vinska imena bila učesnici, a posetioci panela su živo učestvovali u diskusiju. Učesnici panela su bili:

Kao što svi znamo, publiku je najteže animirati. Ovaj panel je to bez problema uradio.

Tema panela je bila, uslovno rečeno, vinska priča u digitalnom svetu.

Predavači su iznosili svoja stanovišta o digitalnom marketingu, a posetioci se nisu libili da postavljaju i “nezgodna pitanja”.  Poenta je da smo svi naučili nešto novo jedni od drugih, otvorili smo neke nove horizonte za istraživanje.

Zaključak, koji se sam nameće, ovog panela je:

  • Srbija jeste zemlja vina.
  • Od velikog broja vinarija i podruma vina, tek neznatan broj ima sajt
  • Od tih koji imaju sajt, oni koji se bave profesionalno digitalnim marketingom je na nivou statističke greške

Vinski krug mi se oduvek činio zatvorenim. Sada mi se više ne čini – sada znam da jeste. Proizvođači vina jesu konzervativnija ekipa i teško se odlučuju za “nove tehnologije” (koje su za nas već stare) promocije.

Ono što je bitno reći, jeste da je digitalni marketing, zapravo, najjeftiniji vid marketinga, koji donosi najveće rezultate.

Uzmimo za primer poređenje dvonedeljne outdoor i digitalne kampanje:

Istraživanja sprovedena na Državnom Univerzitetu Arizone, Univerzitetu Rajs, Barbour & Monroe marketing i Market Intelligence Media Research agencijama kažu da posmatrači pažljivo gledaju bilbord postavljen na najprometnijem mestu u gradu u proseku 3 do 5 sekundi. Uzmimo za primer da iznajmljivanje bilborda na dvonedeljnom nivou košta oko 240e + troškovi izrade idejnog rešenja, štampe i postavljanja (prim. aut. negde su cene više, ali naći nižu cenu od 240e za 2 nedelje – teško).

Ukoliko 240e usmerimo na digitalnu kampanju samo na FB-u, stvari stoje ovako:
Ukoliko se kampanja lepo pripremi, istargetira pravilno ciljna grupa  i uloži 240e u 2 nedelje za oglašavanje na FBu, možemo očekivati… Pa, kako bih vam rekla, samo je nebo granica! (prim. aut. neću sad ići u detalje uspešne marketing kampanje, pa daviti sa objedinjavanjem kanala i blablablabla).

Zatim, tu je uključivanje i blogera u priču. Kod nas ima par vinskih blogera (potpuno su u toj niši). Ako vinarija želi da se predstavi u digitalnom svetu, onda je potrebno da uključi i druge blogere u kampanju, koji nisu u ovoj niši.

Ljudi vole da pročitaju objektivni stav od ljudi kojima veruju.

Možda bloger iz IT niše neće umeti da napiše da “vino donosi eksploziju ukusa i punoće u ustima”, ali će svojim terminima približiti to vino njegovoj subkulturi, pa će vinarija biti prepoznata i u IT svetu, odnosno, dobiti kupce i iz ciljne grupe kojoj je pivo prvi pick. 😉

Tek da kažem, da nije ni zanemarljiv broj pripadnika fantasy subkulture, pa se nijedna vinarija nikad nije dosetila da bude sponzor bar jednog predavanja na Festivalu epske fantastike koji se održava jednom godišnje u Beogradu (prim. aut. na ovom festivalu bude po par hiljada posetilaca iz svih krajeva Srbije). A epic fantasy fanovima je vino prvi pick, mada mahom ne prate vinsku priču u nas. Zamislite zmajeve, wizarde, elfove i ine bez opuštanja u nekoj krčmi bez bokala vina. Ne ide, m? To je zato što su epska fantastika, vino (ali i pivo) u neraskidivoj vezi. 😉

Vinarije ne smeju biti zatvorene i moraju biti na mrežama.

Primer dobre prakse je Vinarija Aleksandrović: ima ih svuda i raspoloženi su za komunikaciju. Tek da kažem da ovo nije favorizovanje jedne vinarije u odnosu na neku drugu, ja nisam vinski bloger, a sponzorisani tekst na ovom blogu u životu nisam napisala (mada, to već svi znate). Ovo je nešto sasvim subjektivno, a meni je drago što svoju omiljenu vinariju mogu da pohvalim.  Kada sam pre desetak godina polako počela da ulazim u svet vina, ušla sam sa Trijumfom. Moje omiljeno domaće vino je Euforija. Mada volim i Varijantu (od milošte prozvanu i Solucija od nekih mojih prijatelja i mene, al’ to je duga i, priznajem, smešna priča). Da se vratim na temu: ova vinarija je prisutna na svim relebvantnim mrežama i živo komunicira sa drugim korisnicima tih mreža. Šta više, i njeni zaposleni su sa privatnim nalozima na mrežama i živo komuniciraju sa drugima.

Jedan od izgovora za izostankom prisustva u digitalnom marketingu od strane vinarija je i nedostatak vremena, ali i novca da se plati profesionalac. Teško da baš niko u okviru vinarije ne može da odvoji ukupno maksimum sat vremena u toku 24 sata da bude na netu i to ne u kontinuitetu od 60 minuta, već po par minuta na svakih par sati. Dakle, ne mora se unajmiti profesionalac. A i kad smo kod profesionalaca, ono što se ne sme zaboraviti je sledeće:

Marketing nije trošak. Marketing je ulaganje, koje ume višestruko da se vrati.

Moj lični zaključak je da vinari moraju da ulažu vreme u svoje obrazovanje (na primer, ima pregršt korisnih besplatnih webinara sa sjajnim predavačima koje mogu da isprate; zatim tu su i besplatne konferencije o digitalnom marketingu itd.), da bi mogli da edukuju ljude o svom brendu i proizvodnom programu. Ljudi vole vino, a vinska niša polako postaje mainstream. Trebalo bi iskoristiti potencijal.

Da se vratim na početak:

Perica je uradio sjajnu stvar, ne samo za vinski svet, već za čitav Kragujevac. Ne umem da vam opišem koliko sam ponosna što je to uradio “neko moj”, a i što sam sama, zajedno sa Nikolom, na neki način deo priče.

Perice, mark my words, ovo je samo početak. Uradićeš mnogo više. Ne zato što tome težiš, već zato što se tvoja ljubav i strast prema vinu ne mogu ignorisati.

 

 

 

Advertisements

Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s