Srpski Biznis Model

Uslovi korišćenja turističkih usluga u Srbiji su… blago rečeno čudni. Ekonomski gledano, mogu da razumem pružaoce usluga. Dobro, ne mogu. Hoću reći: kod nas se turističkim uslugama mahom bave ljudi sa puno novca, a sa malo znanja o tome. I bez ikakve logike. Svako ko je bar nekad zakasao u marketing i prodaju, ko upotrebi malo logiku, neke stvari bi odradio drugačije. Ali svi bi keš i svi bi ga brzo. Al’ ne ide to tako. No, da lepo sročim, sa ekonomske i ljudske tačke, tekst o ponudi hotela iz „Mona grupe“ (ili kako se već zovu). Naime, radi se o hotelu „Mona“ na Zlatiboru.

Obratila sam se konkretno ovom hotelu za uslugu, jer imaju dobru ponudu. To jest, kad se pogleda kod njih na sajtu, imaju pristojnu ponudu. Ponuda se nalazi na linku ovde, a za slučaj da je skinu/promene, evo prtscr od 09.07.2014. 10:05:

letujemumoni1

 

Kad pogledate ponudu, izgleda lepo, zar ne? Javim im se i pitam da li moraju dve odrasle osobe u pratnji dva maloletna deteta, jer sam rastavljena, pa živim sama sa blizancima od 4 godine. Zainteresovana sam bila za ponudu porodične sobe (262e). Pristojna ponuda, čula sam da je komforno, Mona se na Twitteru predstavlja kao porodični hotel – rekoh nema greške. Kad stigne mi odgovor na pitanje:

1

Beše mi čudno što dobih ovakav mail, al’ računam, možda može i manja soba za nas troje (oni mogu da spavaju u jednom krevetu, ja u drugom), pa verovatno hoće da mi izađu u susret sa povoljnijom cenom. Odgovorim ovako:

2

Ali onda stiže mail:

3

Beše mi čudno i nejasno, kad odmah za njim i ovaj:

4

Prvo sam mislila da je gospodin opet pogrešio, jer ovakva razlika u ceni nema logike. Priznaćete da 262e i 600e i nisu baš isto. Pomislih da je opet slao nekoj agenciji, da ovo nije za mene ili nekome drugom, al’ znam da grešim, jer piše

za boravak 6 noci 1 odrasla osoba i 2 dece do 4
godene na bazi Nd je 60.750rsd,sa uracunatim popustom od 15% u porodicnoj
sobi.

Mozak prima informaciju, ali ne može da je procesuira. Računala sam na porodičnu sobu, ali na sajtu piše da je 262e. I piše da je do 2 deteta do 12 godina gratis. I piše da je cena „po odrasloj osobi“, znači nije nužno da idu dve odrasle osobe, pa kako onda, ovakva cena!?

Sva zbunjena uspem da sročim:

jasokirana

Odgovor na poslati mail ne stiže i ne stiže. Javim se nalogu ovog hotela na Twitteru. Osoba iza naloga je prvo opušteno komunicirala, a onda kad sam počela da postavljam neprijatnija pitanja, prešla u formalni razgovor, te mi prilično strogim tonom rekla da se strpim i sačekam odgovor mendžmenta. Ustajem ujutru, proveravam mail i vidim da je stigao odgovor na mail ujutru u 03:05, sledeće sadržine i odgovorim:

5

Mail je potpisala druga osoba, te šta mogu, do da pomislim da je to taj odgovor menadžmenta. I tu kreće svojevrsna agonija, jer njihov generalni direktor, Tomislav Momirović, kaže da mi odgovor menadžmenta nije stigao, nego odgovor sa recepcije. Ako mi stiže odgovor sa zvaničnog maila ovog hotela, da li je mene briga ko mi pismo piše!? Ne zanima me i ne ulazim u njihovu sistematizaciju. Ja sam dobila mail. U kome tačno piše ono što piše. Pitala sam i ovog gospodina zašto nije na sajtu jasno naznačeno da im ponuda ne važi od 28.06.2014. do 14.09.2014., već se prekida 25.07.2014. Ovaj gospodin je rekao da ponuda sa sajta ne važi u periodu 25.07.2014. do 31.08.2014. U redu. Gde to piše na sajtu? To bi moralo da piše. Ne da piše, nego da bude jasno naznačeno.

Opet pitam: gde piše na sajtu da ponuda ne važi za period 25.07.2014 – 31.08.2014.?

Posle petljanja, objašnjavanja meni da ne znam ništa o hotelijerstvu, stiže mail sa drugog naloga (valjda taj menadžment), gde piše:

odgovormone

Dolazimo do nelogičnosti u samom mailu, jer prvo piše:

Ponuda Letujem u Moni važi u periodu od 28.juna do 14.septembra, dakle u tom periodu je možete iskoristiti.

A onda u mailu kažu:

Cena dvokrevetne sobe je 9.400 din, a jednokrevetne 8.100 din za uslugu noćenja sa doručkom u cenovniku do 25. jula, nakon toga imamo sezonski cenovnik od 25. jula do 31. avgusta, i cenovnik nakon sezone od 1. septembra.

Dragi moji, jesam li glupa toliko, pa na osnovu prve izdvojene rečenice shvatam da ova ponuda važi „u periodu od 28.juna do 14.septembra”. Misle li da sam luda, pa kažu malo dalje u mailu da ponuda koja važi od 28.06.2014. do 14.09.2014. prestaje sa važenjem 25.07.2014!?

Na ovo pitanje niko da mi odgovori. Zašto na sajtu piše jedno, a u mailu drugo? Koliko mi se čini, to baš i nije dozvoljeno, jer se može podvesti i kao obmana potrošača ili grešim? Ako ko zna, neka mi odgovori na ovo pitanje.

Sad prelazim na drugi problem. Ljudski.

Rekoše mi na Twitteru da svako ima prava da formira svoju ponudu kako hoće, te nije isto ako letuju dve odrasle osobe sa dvoje dece i jedna odrasla osoba sa dvoje dece, zbog ekonomske isplativosti (dve odrasle osobe više troše, zauzimaju jednu sobu, itd.). I to nije diskriminacija. To je prosto ponuda. Pa, ili ti se sviđa ili ne. Uzmi ili ostavi.

Da li isto tako ne bi bila diskriminacija da naprave ponudu koja kaže da mogu da letuju samo dve odrasle ženske osobe pod određenim uslovima? Ili dve muške osobe? Ili da cena važi samo za dve odrasle osobe određene veroispovesti? Ili dve odrasle osobe određene nacionalnosti? Mislim, i to je prosto ponuda, pa uzmi ili ostavi, zar ne? Nema diskriminacije. Oni nude ponudu specifične vrste.

To nepoštovanje i neprepoznavanje problema roditelja koji žive sami sa decom iz bilo kog razloga je ono što me žulja. Preporuka da povedem +1 sa sobom, prođem jeftinije i prestanem da cvrčim o ceni („mogu da idu i 2 strica sa 2 deteta na primer“) smatram ozbiljnom uvredom. Jeste, uvreda je. Niko nema prava da bilo kome daje preporuke te vrste. Ima ljudi koji hoće iz xy razloga da letuju sami sa decom (ne moraju da budu razvedeni, samohrani roditelji i slično, prosto žele). I šta se dešava? Za njih važi druga ponuda, jer nisu dovoljno finansijski isplativi. Nije diskriminacija, to je do ponude. Pa, kome se ne sviđa ne mora da je prihvati, zar ne? Ili nije baš tako, m?

Njihovo pravo je da imaju svoje cene i ponude. Moje pravo je da mi se njihove ponude i cene ne dopadaju i da javno govorim o tome. I da ljude, koji su u sličnoj situaciji kao i ja, obaveštavam šta mi se desilo, jer verovali ili ne, ovakve stvari su stresne. A i nismo zanemarljiva ciljna grupa, šta više. Ovakve stvari poručuju roditeljima koji žive sami sa decom da su kažnjeni zato što su sami i što nemaju ni dedu, ni babu, ni strica, ni tetku, ni nekog drugog da povedu sa sobom na odmor kako bi prošli jeftinije. Prosto su škart. Nisu ekonomski isplativi. Znam da je hotelu bitna zarada. Neka hotel shvati da je i meni, i ljudima sličnim meni, bitno da se neko odnosi prema nama sa poštovanjem. A njihova ponuda je uvreda. Tek objašnjenje iste…

Eto, nije diskriminacija, već ekonomska računica. Pozivam sve samohrane, razvedene ili roditelje koji su sprečeni da letuju zajedno sa decom, pa može samo jedno od njih sa detetom/decom na odmor, da pročitaju ovaj tekst. Da li će ili neće letovati u Moni – na njima je da odluče.

 

 

42 thoughts on “Srpski Biznis Model

  1. Србски бизнис модел се најкраће може описати као МАЊЕ ПОНУДЕ воде у ВИШЕ ЦЕНЕ И ЗАРАДЕ.

    Ову земљу (али и беду у окружењу) пљачкају Брозоиди 7 деценија.

    Тај мањак понуде је (поред непостојеће владавине права, имовинске сигурности, предпоставке невиности – што је све заправо пакет) води у енормну незапосленост, емиграцију, сиромаштво и на крају, у тотално обезвређивање имовине и живота оних који у земљи остану.

    Ово што је овде описано, представља последицу мањка конкуренције (или понуде), што је и довело до описаног занемаривања клијената али и високе цене.

    У већини земаља, када се говори о угоститељству, доминирају мале породичне фирме. Што значи велики број хо(с)тела који нису под контролом Брозоида… а то не можемо дозволити, зар не?

  2. tekst je sasvim korektan jer se radi o klasicnom muljanju,sto bi se reklo..
    lepo je sto ima neko dovoljno blesav kao ti da dune u pistaljku iz sve snage..jasno glasno
    a ova gospoda sto se zgrazavaju,su po modelu,videla zaba da konj ostavlja komantare na blogu pa zinula da kaze koju
    hvala

  3. Pedja says:

    Manja ti si car, a ti vecito nezadovoljna uzmi radi nesto, umesto sto imas zarku zelju da budes poznata, i to kroz gluposti…..

  4. Niste uputili nikakvo izvinjenje, vidim.

    Verovatno pišeš novi tekst o tome kako jadna moraš sama da platiš pun iznos recimo taksi vožnje do kuće, a eto da vas je dvoje bilo bi vam jeftinije po jednome. Ili kad ti recimo stiže račun za internet, diskriminatorno je da ti plaćaš sama isti iznos kao kad vas dvoje živi u kući.

    Najbolje bi bilo, da kad ti odsedaš u hotelu, platiš povlašćenu cenu jer si rastavljena mama, a da neko, ko nije rastavljen, plati više, da se hotelu nadomesti razlika?

    Da li ti je palo na pamet da hotelska soba mora imati apsolutno isti sadržaj za tebe jednu i za vas dvoje – kupatilo (wc, tuš, fen, lavabo, pločice, ogledalo), rasvetu, klima uređaj, televizor, telefon, stočić, fotelju, itison, spremačicu svakog jutra, i koliko to košta?

    Da li misliš da samo rastavljene majke treba da imaju povlašćene cene? Bez obzira na visinu alimentacije, bez obzira na to da li im je plata 20.000 ili 200.000 ili su milionerke? Ili misliš da treba hotel da vadi imovinsku kartu za svakog gosta? Mislite da je to dobar “biznis model”?

    Ili mislite da bi bilo bolje da se izvinite i obrišete ovaj sramni tekst?

  5. Dašo,

    pogledaj redovni cenovnik na sajtu Hotela ovde: http://www.monazlatibor.com/srpski/cenovnik.

    Pogledaj redovne cene za period do 25.7. i za period 25.7. do 31.8. za porodičnu jednokrevetnu sobu. One iznose 10.300 i 12.400. Cene se razlikuju po periodima zato što se u periodu koji je manje atraktivan nudi i niža cena, mislim da to ne treba objašnjavati.

    Ponuda Letujmo u Moni podrazumeva određeni popust na redovne cene, za koje smo utvrdili da se razlikuju zavisno od perioda. Dakle, za period posle 25.7. cena od 12.400 x 6 iznosi, kao što sam već pisala, 74.400 i to bi dakle bilo da nema popusta. Hotel je napravio ponudu od 60.750.

    Još jednom, molim te obrati pažnju, da se ponuda Letujmo odnosi na popust na redovne(!) cene koje su krupnim slovima vidno istaknute na sajtu.

    U ovom blogpostu, odnosno priloženim mejlovima, nigde ne nalazim tvrdnju da se ponuda Letujmo “ukida” 25.7. što bi bilo u suprotnosti sa istaknutim na sajtu, već da se cena koju potencijalni gost treba da plati menja naviše počev od 25.7, što je u skladu sa osnovama matematike koje se uče u osnovnoj školi.

    Dakle još jednom, redovna cena bila bi 12.400 x 6, ukupno 74.400
    Ponuđena je 60.750
    Da li ovde vidiš uračunat popust koji bi mogao biti u skladu sa ponudom Letujmo koja podrazumeva popust na redovne cene?

    • Daša says:

      Onda je jedina greska u tome sto na promotivnoj stranici (koja je ovde “okačena) stoji:

      Cena aranžmana po osobi od:

      – 222 eur u standardnoj sobi (max 2 osobe)
      – 262 eur u porodičnoj sobi (max 4 osobe)
      – 299 eur u superior sobi (max 4 osobe)

      Jer to unosi zabunu…Po ovome je za dve osobe sa dvoje dece gratis 444 eur …Tu je načinjena greška koja navodi na zaključak da dve osobe + dvoje dece letuju 6 noci za 450eur. Tek kada se klikne na link koji void ka rezervaciji vidi se prava cena.

      • Slažem se da ovakvo navođenje cena nije prilagođeno najširem krugu potencijalnih gostiju zbog toga što zahteva određeni nivo razumevanja termina “od”. Mene ovakvo nešto ne bi dovelo u zabludu jer se cene na ovaj način ističu od kada mene sećanje služi ali dozvoljavam da se netom sada koriste i starija lica, manje vični pretragama, osobe oštećenog vida, tome slično. Tehnički, mislim da ovo ne može biti zabluda, i da ovakvo isticanje može biti korisno jer naznačava šta je to najjeftinije što objekat nudi, da se dalje ne luta, pa bi možda bilo “moralno”, od kakvog se suda unapred debelim zidom ograđujem, tako i napisati: najjeftinija ponuda iznosi 222 EUR.

        Svakako ne mislim da je ovde izrečena bilo kakva laž.

  6. Draža says:

    Jebote, pa ovo je ladno Matrix ponuda…ponuda važi 3 meseca, a to što niste shvatili to je zato što ste uzeli plavu a ne crvenu pilulu, ko vam je kriv, zar ne vidite da ste ludi. Ponuda važi do septembra samo za ove sa crvenom pilulom za ove sa plavom je do jula.
    Kakva si talija, od svih ponuda na svetu ti si našla baš ovu Matrix ponudu, zavidim ti 🙂

    Ali “potrudili smo se da što jasnije stoji cena OD te da OD 300 do 1000 evra može značiti 300, a može i 1000 (kako to mislite 300, tj 400, tj 500…jeste normalni, naravno da je 1000)”

    • Draga Manja,

      vidim da sama imaš problem sa shvatanjem pročitanog, pa da probam da ti pojasnim što plastičnije:

      1. na sajtu piše da ponuda “letujmo u moni” pod navedenim uslovima traje od 28.06.2014. do 14.09.2014.

      2. u mailu kažu da ponuda pod navedenim uslovima traje do 25.07.2014.

      Ako i dalje ne vidiš nelogičnost i problem, onda zaista ne znam šta bih ti rekla više…

  7. veliki tatko says:

    Nije jedini problem sa samohranim roditeljima, mnogo je siri problem. Sta ako ja moram da radim a deci treba odmor, sto ja ne bih poslao zenu samu sa decom na planinu da malo iskuliraju – svi znamo koliko je to zdravo za decu; i sad zato sto ja ne mogu da dobijem odmor..

    Lazno reklamiranje je kaznjivo cak i po nasim zakonima, sluzba za zastitu potrosaca bi ovde morala da deluje… to sto su vlasnici i menadzeri restorana i hotela nepismeni ne treba da bude nas problem

  8. Jesi ti muzičar? Nisam. Nisi? Ma, jesam, jesam. E, ova ponuda je u tom fazonu. Vrhunski profesionalno. Draga Mono, slobodno vi istaknite cene kakve jesu, a za moj mozak ne brinite. Mene jedino zbunjuje da je cena sad 40-ak, sad 80-ak EUR, pa onda opet malo drugačije. Datum ovaj, datum onaj. Na sajtu piše da ponuda važi od – do. I to je to. Razumem koncepte sezone, ali to onda istaknite u ponudi. Ovo je kao da udjem u prodavnicu kupim mleko na kome piše 100 din, a seka na kasi mi naplati 150, jer sam ga kupio izmedju 12 i 14h. Naravno, u tom slučaju bi pet inspekcija vadilo bubrege na živo zaposlenima da namire kazne, a ovde se toleriše javno šibicarenje i hvatanje na bućkalo. Pored toga, ako su im troškovi vezani za sobu, a ne za krevet, kakve onda veze ima da li je u sobi 5 ili 15 ljudi? Poslovnu korespondenciju recepcionara neću ni da pominjem…

    • Nikako da mi odgovore na to pitanje, a sve je krenulo, zapravo sa njim. Mene samo taj odgovor interesuje, ne nešto drugo.
      Subjektivan osećaj je da nije fer da ljudi koji moraju sami na letovanje sa detetom/decom plaćaju više. A od Mone me samo interesuje zašto lažu o trajanju promocije. Ništa više.

      • Oni od početka koriste najbanalnije forme marketinških varki, “platiš tri noći, ostaneš pet dana” i slične gluposti. Taj ko im radi marketing i komunikacije, ako uopšte imaju nekog profesionalca, tim se poslom bavi na ivici etike. Ja sam dva puta kod njih već otkazivala rezervisani boravak jer im je rezervacija i plaćanje sa stanovišta online prezentacije, recepcije i osobe koja je zadužena za taj sektor, potpuno haotičan i nekoordiniran proces.

  9. Turistički radnik says:

    Bez da ulazim u gramatičku ispravnost mail – ova, utiska koji ostavljaju i ostalih stvari, kao neko ko je godinama u turizmu pouzdano znam da deca ostvaruju popust samo u pratnje DVE punoplatežne osobe, Ukoliko to nije slučaj, hotel, shodno svojoj politici poslovanja, određuje visinu popusta kada je slučaj kao Vaš u pitanju (npr. hoteli u Turskoj imaju u cenovniku naznačene cene za boravak odrasli/deca – 2, 2+1, 2+2, 1+2 itd). Slažem se da je ovo vid diskriminacije i da se malo podrobnije neko time treba pozabaviti, ali jedini savet koji mogu da dam je da se ispod tabele/cenovnika UVEK pročitaju i sve ostale stavke kako ne bi došlo da zabune jer sve mora biti transparentno naglašeno (šta usluga obuhvata, popusti, doplate i sl.). Nažalost, u našoj zemlji je normalno da se, umesto školovanih, zapošljavaju neki drugi, te me ovo sve ne čudi. Puno sreće!

    • Jedino što me interesuje jeste zašto stoji trajanje ponude od 28.06.2014. do 14.09.2014., a onda kažu ponuda prekida sa važenjem 25.07.2014.
      Na to pitanje nikako da dobijem odgovor i cela priča se vrti oko toga.

  10. Daša says:

    To vazi i za Srbiju i za sve ostale zemlje..Ja sam razvedena i uvek kada putujem sama sa detetom moram da platim jednokrevetnu sobu cak I do 40% skuplje a da mi dete ima popust (jer je dete malo I suludo je placati mu punu cenu)…Nazalost tako je: sam sa detetom – jednokrevetna:( Bila bih najsrecnija da se oko ovoga pokrene ozbiljna pobuna jer me svako putovanje kosta duplo ili jurim babe tetke i rodbinu da idu sa nama.

  11. Gospođo, odnosno gospođice, majko ili šta ste već (vidim da menjate “stručnosti” po potrebi)? Umesto da ste vreme koje ste utrošili na pisanje ovog teksta iskoristili za traženje bolje ponude na Zlatiboru (ili negde drugde) okrenuli ste priču iz Vama poznatih razloga na pljuvanje hotela Mona samo zato što ste Vi, odnosno pojedinac, nezadovoljni. Prilično sebično i nekorektno sa Vaše strane. Ne vidim da se bilo ko sem Vas žalio na njihove usluge i mislim da je ovo maksimalna zloupotreba bloga, na koji sam sada ušao i nikada više.

      • Marko says:

        Samozvani utjecajni bloger…

        Doktor univerzalis…

        Život je svugda, samo nije u digitalnom svetu, ovde na internetu ima samo gomila dezinfornacija i po koja informacija,

        Tekst sam čitao i moram reći da ne zaslužuje nikakvu pažnju niti da iko gubi vreme čitajući ga.

        Ja sam vreme već izgubio, nemojte i vi.

        • Utjecajna blogerica nisam, bar ne pod onim pod čime se jedna takva podrazumijeva.
          Društvena aktivistica jesam (i tu bih završila izlaganje na tu temu, jer djela govore više od riječi).

          Hvala što si gubio vrijeme čitajući moj blog i ostavljajući komentar, te mi na taj način podigao posjećenost.
          Nama, malo poznatim blogericama, posjećenost blogu puno znači, jer sve sanjamo da budemo utjecajne kad porastemo i dobivamo keš i poklone za bloganje. Not.

          • Marko says:

            Хвала Вам на исцрпном одговору.

            Могли сте у две реченице да кажете шта Вас мучи у чланку који сте написали, али авај. Неко паметан рече: “Најпаметнији је онај човјек који прича тако да га сви разумеју.”

            Друштвени активизам (извињавам се што нијесам довољно упознат са Вашим ликом и дјелом, сасвим случајно сам набасао на ово писаније и свој суд само о њему дајем) не подразумева да је неко доктор универзалис, напротив. Подразумева да из своје професије или свога позива да највећи могући допринос заједници којој припада или за коју се бори.

            Ако нијесте задовољни неком услугом, постоји инспекција (пошто сте рекламацију већ поднели и одговором на исту нијесте задовољни), а не да се људи који везе немају са туризмом и тиме како систем функционише читају и наклапају празну причу (нпр. имам пуно право да изразим сумњу у Ваше писаније. Како да знам са сигурношћу да ово нијесу емаилови истргнути из контекста или већ нешто много теже? Низашта никога не оптужујем, само дајем примјер).

            Дакле, мој савјет је, правац инспекција. маните се ћорава посла, имате дјецу, бавите се њима.

            Као што рекох, живот није овдје.

    • Ad hominem napadi znače da nemaš šta pametno da kažeš ili da je komentar naručen. Izaberi. Pljuvanje hotela je sasvim zasluženo. Uostalom svako ima pravo da radi sa svojim vremenom šta hoće. Ako Vi volite da Vas zajebavaju pa se samo okrenete i pobegnete u prvu rupu (tražite bolju ponudu) ima i onih koji imaju malo više herca. Odnosno, ili nadji grešku u blogu i prikaži je ili nemoj braniti neodbranjivo iz nekog ličnog razloga. Glupo je. Sigurno je i da ima još takvih koji su se uhvatili na bućkalo, ali nemaju blogove, socijalne mreže i ostalo pa se ne čuje za njih. Po ovakvima kao što je ovaj hotel treba samo lupati i lupati da im uši zveče.

  12. Prvih nekoliko odgovora koji su ti stigli od njih su napisani ćelavom latinicom. To je moronski odnos prema poslu i nagoveštaj da je u pitanju firma od koje se može očekivati ovakvo jajarenje. Kakav smor…

  13. Srpski turizam… Evo jedne ideje, ako imaš vremena da je sprovedeš, ali daje ti materijal za još jedan tekst: Izaberi neki hotel u inostranstvu, u popularnim letnjim destinacijama naših građana, u Grčkoj, Turskoj, Hrvatskoj, Crnoj Gori, i pošalji im isti upit mejlom. Čekaj odgovore…

    • Daša says:

      Kao sto sam napisala dole, ista je prica I nisu iste cene za dve ili za jednu odraslu osobu sa detetom, gde god putovali.. (ako ima izuzetaka ja jos nisam naisla na takvo)

Comment

