PrijateljskaPretnja ili zašto građani uvek nadrljaju?

Pre nedelju-dve iz GradskeSkupštine je došla dobronamerna prijateljska preporuka da građani čiste trotoare ispred svojih zgrada i kuća, uz opasku da ako to ne rade – biće novčano kažnjeni. Pre par dana je jasno i glasno rečeno (može se reći i priprećeno), da će građani biti kažnjeni, ako li ne obavljaju ovu svetu dužnost.

Podsećanja radi, GradBeograd je izdejstvovao i Prohibiciju da bi smanjio konzumiranje alkohola kod maloletnih lica. E, sad, što je zabranjeno maloletnicima prodavati duvan i alkohol – to nije bitno. Nije valjda da očekujemo da relevantne službe rade svoj posao i kontrolišu tu prodaju!? Lakše je zabraniti svima.

Isto je i sa snegom – nije valjda da očekujemo da će komunalna služba raditi svoj posao…

Nemojte sad sa onim floskulama da se sneg ispred zgrada i kuća čisti i u normalnom svetu, da je to obaveza građana svuda, blablabla… A propo toga moram da primetim da su, recimo u Beču (uzimam ga za reper, pošto gradski čelnici mnogo vole da se pozivaju na ovaj grad – te metro, te gradski prevoz, te parkovi, itd.) uvek sve ulice očišćene od snega, kao i trotoari, a to radi njihova komunalna služba. Ako je nekome promaklo, da ponovim: OČIŠĆENE SU SVE ULICE! Ne ulice I i II prioriteta, nego SVE! Gradske vlasti tog grada brinu o svojim građanima. Neću da poredim gradske prevoze ova dva grada, jer Beč je svetlosnim godinama ispred Beograda, a to nije samo zato što Beč ima para, a Beograd nema. Beč je sam zaradio pare. Beč nije prestonica zabave, već Beč živi od kulture. U Beču mogu da ušetam u bilo koji muzej, da me sačeka kustos sa osmehom oko glave i da mi ispriča istoriju svakog eksponata. U Beču mogu da ušetam u Šembrun kad mi se ćefne (a nije da Bečlije nemaju ex-carsku porodicu). Ukoliko prošetam do BelogDvora, kad naša ex-kraljevska porodica nije otvorila dveri za belosvetske političare (a ni tad ne mogu da uđem) – rizikujem ozbiljne povrede od njihvog obezbeđenje (koje, by the way i ja plaćam, a niko me nije pitao želim li to). Zaboravih da kažem da u Šembrunu ne živi ex-carska porodica .

Znači, u ovoj zemlji plaćam i ex-prestolonaslednika, iako to nije moja volja. Ne mogu da turistički obiđem kompleks od istorijskog značaja za moju zemlju. Narodni muzej ne radi čitavu deceniju. Ako hoću da posetim neki drugi muzej, zvezde moraju da budu u određenoj konstalaciji i da se poklopi još par stvari, pa da ne poljubim zatvorena vrata. Sem pojedinih trola i onog španskog tramvaja, ne mogu da uđem u gradski prevoz sa duplim kolicima (valjda gradski čelnici nisu predvideli mogućnost da nemaju svi roditelji automobile, te da je bebe moguće voziti i gradskim prevozom). Svejedno što imam zamerki na prevoz, ja to debelo plaćam.

Debelo mi uzimaju pare i za rad komunalnih službi (kroz takse, poreze i ostalo) i sad ja treba da radim njihov posao, jer ako ga ne radim – oni će opet da mi uzmu pare!

Niko me nije pitao za mišljenje kad su uzeli kante farbi i iscrtali kocke po trotoarima i proglasili ih parkinzima (pa u pojedinim ulicama građani ne mogu da prođu pešice, jer to više nije trotoar, no parking). Čije je vlasništvo trotoar? Gradsko ili privatnih lica, koja žive pored njega? Ako je vlasnik Grad (a jeste), onda od njega očekujem da se sam brine o svom vlasništvu.

Zašto pravila ne važe za sve? Sve se plašim da u Knezu i Nemanjinoj građani lopataju sneg. I zašto ne čiste sve ulice? Zašto su pojedini delovi Beograda zavejani? Da, ZAVEJANI, jer Beograd čine i Lazarevac, i Mladenovac i Barajevo i okolna sela… E, pa u neke delove, npr. Lazarevca može se samo uz pomoć terenca – tamo čistač ne prolazi. Doduše, čistač ne prolazi ni mojom ulicom.

Ono što me izluđuje jeste što su se dosetili da svu moguću odgovornost prebace na građane. Ja sam kriva što relevantne službe ne kontrolišu prodaju alkohola maloletnicima, pa ne mogu da ga kupim posle 22:00. Ja sam kriva što komunalce zabole da čiste sneg, pa to moram ja. Zabole GSP što ja decu ne mogu da vozim u 95% njihovih prevoznih sredstava, ja, svejedno, njih plaćam!

Šta je, gospodo, vaša odgovornost i šta, konkretno, radite? Super je što je konačno završen most (za koji i dalje ne znam koliko je koštao, jer nećete da kažete), što ste modernizovali po koju saobraćajnicu, ali nemojte od ovoga  da pravite #win. Sve ovo je trebalo da bude urađeno još odavno. Sramota je što se ovoliko dugo čekalo na sve. Da, da, problem su pare. E, pa pare bi bile manji problem da Beograd promovišete kao kulturnu turističku destinaciju, a ne kao KraljaNoćnogProvoda, jer od toga imaju samo koristi kafedžije! I zar nije sramota, jadno i bedno na taj način promovisati Beograd?
Jeste li uopšte svesni šta je sve Beograd? Ne želim Beograd u kome dođu stranci da se odvale od alkohola i „kupe ljubav“ za flašicu CocaCola-e od neke pritupaste klinke. Šta god vi pričali, promocija Beograda se svodi na promociju malo boljeg bordela: „Dođite u Beograd! Beograd je prestonica zabave u Evropi!“ I to nikome ne smeta, mislite vi. E, pa meni smeta!

Neće da vam pos’o izađe na dobro (što kažu naše starine). Idu izbori… Ne gulite kožu s leđa građanima! Vratite kulturu u Beograd! Vratite nam Beli dvor i Narodni muzej!

I bar jednom, očistite sneg sa svih ulica u Beogradu!

 

18 thoughts on “PrijateljskaPretnja ili zašto građani uvek nadrljaju?

  1. BabyLynx says:

    Draga Konstriktorija,

    Svaka ti je kao da si mene pitala! Sve se slazem, podrzavam i potpisujem! Samo mali komentar na par komentara kako se to radi u Nici, Becu, itd. Slazem se ja da je to lepo i to sigurno i jeste tako. ALI. Ono sto je kod nas problem i sto mislim da Konstriktorija i pokusava da kaze, jeste da MI PLATIMO da nadlezne sluzbe to urade, a onda MORAMO da ga uradimo sami. Dakle, mi njima placamo, valjda, privilegiju da se probijamo po prtini na trotoaru, razlokanoj, prljavoj bljuzgavici na kolovozu i da uhvatimo lopatu i pokusamo da prokrcimo sebi put do autobuske stanice. A onda im placamo da na toj stanici cekamo 45 minuta po snegu i hladnoci, a bogami i vetru, da naidje autobus ili trola, a onda istim tim autobusom (ako naidje), umesto 20 min. klackamo se 2 sata do posla sa jedno troje sapatnika koji su nalegli na mene jer unutra nema mesta ni igla da se baci, a kamoli ljudski stoji. A pri tom, svi nervozni jer: vec kasne na posao, smrzli su se dok su cekali pomenuti prevoz, i sad se smrzavaju jer duva sa svih strana, u saobracaju je kolaps zbog snega na kolovozu, pa se krecemo brzinom kornjace s prebijenom nogom. Onda stignes na posao, kombinujes vestine klizanja na ledu s vestinama iskakanja i uskakanja u sneg (jer su i ulice prvog prioriteta ocistila samo s jedne i druge strane koliko greder moze da prodje, a izmedju, naravno, smetovi od snega koji su izgurali s puta, pa ako coveku treba da Knez Mihailovu, na primer, predje poprecno, to ide ovako: prokliz, prokliz, uskok, iskok, uskok, iskok, prokliz, a cesto i pljas).
    Eto… A mi PLACAMO da to neko ocisti. Ko ce njih da pozove na odgovornost? Ko ce njima da pripreti?
    O ex-kraljevima koji ni jezik zemlje na koju pretenduju i ciji narod arce ne umeju da govore niti su ga naucili posle toliko godina necu ni da govorim.
    O preduzecima ciji su direktori podoban kadar pa ista godinama ne placaju nikakve poreze ni doprinose nego se i to pokriva iz drzavnog budzeta da ne pricam. A ta ista preduzeca posluju s milionskim gubicima, dok mali privrednici odlaze pod led jer ih od prvog trenutka globe i oglobljavaju, ali na kvarno – kod nas covek nema koga da pita sta ce mu sve stici od poreza, prireza i nameta, ja sam obila pragove raznih sluzbi sa vrlo konkretnim pitanjima, ali je sve bilo otpilike, prema slucaju i odokativno, ali su mi zato ti nameti stigli vrlo konkretno. Kad sam pokusala da pitam s kim bih mogla da porazgovaram o istima, niko to nije znao, slali me od sluzbe do sluzbe, sve doknisam dobila “prijateljski” savet da je bolje da se ni ne bavim tim pitanjem jer ce mi poslati tu strasnu instituciju zvanu “inspekcija”, a “oni ce ti sigurno naci nesto”. Dakle, kao neko ko ipak nesto malo privredjuje u ovoj zemlji (vrlo malo, ali opet – za razliku od velikih sistema gubitasa…), kao neko ko redovno placa sve dazbine i doprinose, ja nemam nikakva prava, sem da cutim i pognem glavu u nadi da necu nekom tamo suvise bosti oci mojim neprijatnim pitanjima, pa ce taj da dodje i “nadje mi nesto”, te me oglobi jos vise.
    Oni su svojevremeno spominjali neku giljotinu propisa – nisu nama propisi (toliki) problem, nama je problem praksa – praksa kradje, lopovluka i jarmljenja ovaca koje bi da se ponasaju kao sav normalan svet. Jer, ovakvim ponasanjem, drzava lepo sve tera da se bave sivom ekonomijom, da nista ne ide preko racuna, preko knjiga, nego sve ispod tezge, iza coska i u koverti.

    • Constrictoria says:

      Upravo tako!
      Hvala ti na ovom divnom pojašnjenju!

      Ljudi maše suštinu, a ja nikako da objasnim da mi plaćamo službe čiji je posao da čiste ulice, itd.

      Što se firme i globa tiče – razumem te u potpunosti… Ko nije probao da se bavi tim sportom, zaista ne može da razume…

  2. Milos says:

    Ja ne razumem … jednostavno … ne mogu da shvatim ovu twitter akciju ocistimo sneg. Bitno da su se sve vidjene twitter face pridruzile akciji.

    Svi ce izaci na desetak minuta da udare lopatom par puta i da se ceo dan osecaju “zadovoljno” jer su toboze pomogli koliko su mogli.

    A sta ce biti naredne godine? Verovatno ista situacija. Nista se nece promeniti.

    • Constrictoria says:

      Nemam problem sa akcijom – ljudi sami biraju da li će da se pridruže ili ne…

      Imam problem sa činjenicom da mi plaćamo JKP Putevi, a da oni svake godine ne rade posao, za koji ih plaćamo, a još se Grad usuđuje da preti građanima kaznama ukoliko ne odrade posao ovog preduzeća…

    • Constrictoria says:

      Hvala.

      p.s.
      Tvoj komentar je bio zaglavio u spam – ne znam zašto. Tek sam danas videla. Zato je i kasnilo objavljivanje…

  3. Izađoh jutros iz kuće na putu za posao. Zadržao sam se malo da bih očistio stazu u dvorištu do kapije a zatim i trotoar ispred moje kuće.

    Zatim sam uspeo da dođem do Fontane na Novom Beogradu. Autobus broj 18 nije naišao 45 minuta, autobus broj 65, ljudi na stanici kažu, nije naišao ni jedan za Beograd dok je iz suprotnog smera prošlo 11 autobusa 65.

    Zatim sam javio da ne dolazim na posao, vratio se kući i ponovo očistio trotoar ispred kuće. Uskoro izlazim da ponovo čistim.

    Autobusi broj 18 i 65 možda su u mešuvremenu prošli pored Fontane na putu za grad. Caru carevo, meni lopata.

    • Constrictoria says:

      Za koji đavo (da ne kažem nešto prostije) i plaćamo sve te službe, kad ne rade svoj posao !? 😕

      Kad su javna preduzeća u pitanju, važi ona tradicionalna srpska:

      Take the money and run

  4. Sunašce says:

    Kako vidim sneg u februaru je iznenadio putare. Zli sneg, kako sme da pada kad mu vreme nije 😈 . Verovatno će sada da nam podele lopate i donesu uredbu da čistimo ulice uz muziku najizvođenijeg autora. Za tu priliku ćemo imati popust od 20% po osobi na muzički dinar.

      • Sunašce says:

        Ma nebih ja, ali to će da nam bude kazna da što nismo sprečili sneg da pada :mrgreen: . Inače, vidim sada da opominju građane da čiste trotoare. I ja opominjem gradske službe da čiste saobraćajnice. Sada će verovatno krenuti da popunjavaju budžet kaznama.

        Zanima me samo šta bi ovi nesposobnjakovići radili da nam je klima kao u Norveškoj. Šest meseci ne bi čovek mogao da kupi mleko. Tek kada se ovako nešto desi vidiš koji stepen amaterizma i javašluka vlada u ovoj “državi”.

  5. Tasha says:

    Izvini, ali i ja mislim da treba da cistimo sneg. E sada, u Becu ljudi placaju sluzbu da to radi. Primera radi, necu ja da nosim svoj dzak djubreta na deponiju, nego placam sluzbu koja to radi. I btw, u Gracu sneg ciste studenti uglavnom, to im je super para za dzeparac. Dakle, ciste ga drugi, ali ga gradjani placaju. Sto se mene tice, mozemo i mi da placamo ciscenje snega, nije problem, samo nemojmo da trazimo nesto besplatno, jer to ne postoji.

    Sem ove zamerke, sve ostalo u tekstu je cista desetka! Mnoge stvari mogu da zaradjuju pare, ali kod nas nema ko da se seti. Placamo bivse prestolonaslednike, stvarno ne razumem zasto. A jos manje razumem zasto se baskare u dvoru. Ej, dvoru! Pa nisu ga oni sagradili, sagradila ga je ova zemlja – citaj gradjani. To treba proterati i otvoriti muzej. Izvol’te, hocete da vidite Beli Dvor – platite. Molim lepo.
    Letos mi je palo na pamet da bi hidroelektrana Djerdap mogla isto tako da uzima novac za ture. Secam se da smo kao deca isli tamo na ekskurziju, ali ne moze da se ode i da se obidje u individualnoj organizaciji. Ma gomila stvari, ture u skupstinama, opstinama i uopste svim lepim zdanjima, pentranje na neku visoku zgradu, to su sve potencijalne zarade. Setih se i za most, ja mislim da je on odlicna reklama i platila bih ga i 3 puta vise. Ipak je jedinstven, samim tim i entuzijazisti bi ga videli na televiziji, ili procitali i rekli – ajde idem tamo da ga vidim. Pa usput i jos ponesto. Nikada nisam razmisljala koliko je jadna reklama za najbolji provod. Ali stvarno jeste. Ali neka, neka ostane i taj provod, ali sta ce ti turisti da rade preko dana? Smaraju se satima u gradskom prevozu ili u saobracaju, ne zna se sta je gore. Pa po tom istom Becu se stize za 40 minuta u najudaljenije krajeve grada iz najudaljenijih. Iz centra nista nije duze od 20-tak minuta.
    I upravo se setih – svetlosna godina nije mera za vreme, nego duzinu/daljinu. To je razdaljina koju svetlost predje za godinu dana puta. Izvini, ali to mi strasno bode oci. 🙂

    Bez obzira na ove zamerke, 90% super tekst.

    Eh, valjda cemo jednom da shvatimo. 😦

    • Constrictoria says:

      Tasha,

      ali u tekstu sam i rekla da mi već plaćamo sve službe, a da one ne rade posao kako treba, pa bi još jednom da nam naplate, ako li ne uradimo njihov posao…

      Infostan je preduzeće koje se bavi održavanjem zgrade (unutrašnjost + spoljašnjost); a JKP Putevi, JKP Čistoća i ostali, grubo rečeno, onim oko zgrade. Na mesečnom nivou ih sve plaćam (i to ne malo; zapravo plaćam ih 2x – i kao fizičko lice i kao preduzetnik). E, onda dođe zima i oni kažu građanima “Vi ćete da radite naš posao, a ako nećete ima da platite kaznu, pa vam prijateljski poručujemo da čistite sneg”. S tim imam problem.

      Ili neka prestanu da pričaju da rade ono što ne rade ili neka prestanu da nam prete.

      Mi platimo momka da nam očisti sneg ispred zgrade (zapravo ne svi stanari, jer većinu zabole za sve – imaš gore u mom komentu kukanje i na popravku krova; već nas dvoje – troje) i nemam problem sa tim. Samo mi jednostavno to nije pošteno i smatram nepravdom, eto.

      Edit:
      A propo svetlosne godine: znam čemu služi ta jedinica mere – nadam se da mi dopuštaš PesničkuSlobodu…
      Kad malo bolje razmisliš, taj Beč i jeste za neke svetlosnim godinama udaljen, jer dok plate sve DržavneDažbine jedva im ostane za hleb – o putovanjima mogu samo da sanjaju…

      • Tasha says:

        Verovala ili ne, poznati su mi problemi oko krova. U mojoj zgradi je isti problem. U Nisu se to zove Nisstan, ali jasno ti je da je sve isto. Naravno, krov moramo sami da platimo, a glavni problem – niko nece. Ja ne zivim na zadnjem i meni ne prokisnjava, ali ja sam spremna da platim, jer smatram da su troskovi zgrade zajednicki. Ustvari, nemam tu sta da smatram, tako jeste. Onda su se javili neki sto zive u prizemlju i rekli da njima ne treba cistacica, molim te. x-(
        E taj deo nisi dotakla – kako sve prisiliti da placaju to sto SU DUZNI da placaju. Ako vecina stanara donese neku odluku na kucnom savetu, onda je to obaveza. Bar bi tako trebalo da bude. I jeste, ali nema nacina da se sprovede. Kada zivis u zgradi gde su maloumnici, mnogo je tesko ostati normalan.
        Onda sam se doselila u zgradu u kojoj smo morali da kupimo neki deo za lift od 2.000 evra i skupili smo i sve je u redu. Ne selim se odavde. 🙂

  6. John says:

    To je sasvim normalno da stanari ispred svojih zgrada ciste. Taj zakon odavno treba da se praktikuje. U Francuskoj, u Nici konkretno stanari su obavezni da prekrece grafite na svojim zgradama.

    • Constrictoria says:

      U Nici građani održavaju sami zgrade, je l’ tako? Postoji neki zakon, je l’ da?
      E, pa vidiš:

      u Srbiji je Infostan zadužen za održavanje zgrada, JKP Putevi za saobraćajnice, itd.

      Kad je nama procureo ravni krov na zgradi (a imam nesreću da živim ispod njega), Infostan je rekao da oni nisu zaduženi za taj problem (iako im mesečno plaćam održavananje avansno, jer bi po nekoj logici trebalo da dođu da poprave kad nešto gekne); ostali stanari su rekli da im se jebe za krov (pardon my language), jer njima ne pravi frku, pa smo komšija i mi (sprat ima po 2 stana) pukli oko 4500€ (i slovima: četirihiljadeipetstotinaeura) za popravku istog.

      Ako ja treba da čistim sneg ispred zgrade – nije frka. Zašto moja ulica (saobraćajni deo ulice) nije očišćen od snega? Evo, ja ću da čistim trotoar, al’ ne mogu da lopatam tamo gde prolaze automobili. Zašto to ne čisti JKP Putevi?

      Ne možemo da poredimo Francusku i Srbiju. Nemam problem da poštujem zakone, sve dok oni važe za sve podjednako. Zatim, želim da vidim i da nešto rade ta komunalna preduzeća, koja plaćam (sorry, but meni nije dovoljno da budu od snega očišćene samo ulice I i II prioriteta).

      I želim da znam kako se moje pare troše, i ako mi se ne dopada način, da se pobunim, a da se moja reč poštuje (neću da plaćam ex-kraljevsku familiju i tačka).

      Kad i Srbija počne da funkcioniše kao Francuska, onda možemo da ih poredimo – do, tad

      Nemojte sad sa onim floskulama da se sneg ispred zgrada i kuća čisti i u normalnom svetu, da je to obaveza građana svuda, blablabla…

Comment

