Batina iz raja izašla

iliti o Prednacrtu zakona o pravima deteta

Zeznula sam se, al’ i to se dešava. Pogledala sam snimak DveriSrpskih i njihovo tumačenja Prednacrta zakona o pravima deteta… Ljudi moji, pa oni nisu normalni. Ne kažem da predloženi zakon nema manjkavosti – što reče Ahrimana  „apsurdno govoriti o principu koji navodno ne radi kad u stvari ceo sistem ne radi.”, ali kad čujem Dveri, ma podržavam ga u potpunosti. Šta Dveri kažu, možete pogledati ovde (napomena: snimak može biti štetan po mentalno zdravlje).

Nikako da skontam šta je to tradicionalna srpska porodica. Je li to ono kad tata tuče mamu i decu do krvi, pa mu sad smeta ovaj zakon, jer će, zamislite, moći i da ide u zatvor zbog tih porodičnih aktivnosti. Valjda je u tradicionalnoj srpskoj porodici batina iz raja izašla… Takođe, digli su i glas protiv homoseksualaca. Da, da, oni nemaju ništa protiv njih, nego, eto, nije normalno da oni okolo paradiraju ili, ne dao bog, da im dete podlegne toj propagandi, pa da i samo postane homoseksualac ili lezbijka. Još ako je SinNaslednik u pitanju – odmah ga se odreći! Pa, pobogu, neće valjda dozvoliti da rodbina i prijatelji misle da je cela porodica izopačena, kao taj izrod izrodni!? Problem za ovu organizaciju je i što će devojčica od 15 – 16 godina moći da abortira, bez znanja roditelja. Ja bih se na njihovom mestu zapitala kako to tradicionalni i patrijarharni roditelj uopšte može da dozvoli da mu kćer ne uđe nevina u brak?!? Znate one pevac  fore i slične gluposti…  Onda, tvrde da će i dete od 10 godina moći da prijavi roditelje državi što mu ne daju džeparac jednak njihovom statusu, te da deca neće moći da se vaspitavaju na tradicionalan način (tu, valjda, misle na batine)… dalje, problem je i što će deca sa 14 – 15 godina moći da pristupaju i osnivaju udruženja – tu vide pretnju u sektama (kao dete će moći da pristupi sekti ili da osnuje svoju). Pozivaju i na potpisivanje neke peticije i prete da će stotine hiljada porodičnih ljudi šetati protiv ovog zakona. Valjda svi oni koji, takođe, imaju porodicu, a neće šetati, nisu porodični ljudi.

E, sad, da kažem šta ja mislim o ovoj njihovoj vekeli, a i o prednacrtu. Šta mislim o Dverima, ne bih pisala ovde, jer bi to bila tema u nastavcima (toliko toga bi trebalo reći da bi mi Šolohov pozavideo). Ukratko: to je jedno ekstremno udruženje u svilenim rukavicama. Čak i SNS, radikali i ostala patriJotska bratija pored njih deluju kao nevine devojane…

Elem, da krenem:

Kao što u startu rekoh, prednacrt ima manjkavosti (npr. dodala bih i šta su obaveze deteta, jer prava i obaveze idu ruku pod ruku). No, iskreno se nadam da će ga doraditi. Razumem i da su neki članovi rigorozni, jer ruku na srce, ima mnogo frikova među roditeljima. Spremna sam da podržim prednacrt i u ovom obliku, zato što se slažem sa većinom članova. Da budem preciznija, svi članovi prednacrta su mi ok, samo bih neke možda malo drugačije formulisala (mada, ovo kažem iz laičke perspektive, jer mi pravo nije struka).

Najveća povika je na batinu i raj. Da se razumemo: batina i raj nemaju, ama, baš nikakve veze. Kao što većina vas zna, imam blizance, koji za par dana pune 20 meseci. Za sve ovo vreme samo sam jednom sina lupnula po ruci (a posle toga suze ronila u kupatilu), jer me je, što se kaže, odsekao od života. Kupili smo i zaštitili utikače onim zaštinicima što se ne mogu izvaditi. Međutim, đavolak je našao foru kako da ih iščeprka… U trenutku dok sam ćerku razdvajala iz zagrljaja sa tastaturom, on je iščeprkao zaštitnik i krenuo prstom u šteker. Rastrčala sam se, lupnula ga po ruci i uklonila ga pre nego što je prstićem bocnuo rupu. Ma, tresla sam se. On se prepao, prepala se ja… Posle sam završila u kupatilu proklinjući sebe i frku i svoj postupak… Ni sad mi nije jasno zašto sam ga lupnula po ručici… Od tad više ne prilaze štekerima, mada sam ubeđena da to nije zbog lupa, nego zato što im je dosadilo da ih stalno sklanjam i pričam da to nije ok. Jer, kad ih uklonim, onda čučnem ispred deteta koje je bilo blizu štekera i počnem da pričam da je to pecpec i da je to opasno i da to ne treba da rade i da me jako plaši i da ih mnogo volim i da se bojim za njih. Tako su prestali i da jurišaju na TV, a smanjili su intenzitet i jurišanja na šporet. Mislim da imaju urođenu ljubav prema kompovima i knjigama, pa kad nešto od ta dva zagrle, pazim samo da ne bace (tastatura, miša) ili pocepaju (u slučaju knjige)… Iskreno verujem da nasilje rađa nasilje. Verujem da model ponašanja deca uče od roditelja i da ako ih naučimo da treskanjem postižemo cilj, da će i oni sutra tresnuti nekog zarad svog cilja (tako i dolazi do maloletničke delikvencije). Ukoliko bi mi sutra ćerka ostala u drugom stanju i završila na abortusu, iskreno bih je pitala gde smo to pogrešili kao roditelji i to bih smatrala svojim najvećim životnim porazom. Imam nameru da sutra decu edukujem i o kontracepciji i svemu što bi trebalo da znaju. Ako odluče da vole isti pol, neću ih se odreći, već voleti i podržati njihov izbor. Naravno da ću ih edukovati ili ih upućivati na osobe koje poznaju materiju bolje od mene, što se svih stvari koje ih zanimaju tiče. Uvek ću podržati svaki njihov izbor, koliko god da meni taj izbor izgleda nelogično ili čudno – oni imaju pravo na izbor, kao što ga imam i ja.

Ja ne želim sutra da budem svojoj deci  neko koga se plaše, već roditelj pun ljubavi koji će biti uvek uz njih i kad naprave glupost i kad postignu nešto veliko, zajedno da tugujemo i da se radujemo, da se volimo i poštujemo. Jednostavno, želim da im budem osoba od poverenja, prijatelj.

Mislim da bi povike na ovaj prednacrt bile manje, da su ljudi svesni jedne obične činjenice: i deca su ljudi. I ličnosti. Smatram da onaj  ko ne poštuje drugo ljudsko biće nije dostojan civilizacije u kojoj živi. Iskreno se nadam da je razuman svet u većini, te da neće nasesti na iskrivljeno tumačenje ovog prednacrta raznih ekstremističkih organizacija i ekstremnih političkih partija.

p.s.
Prednacrt zakona o pravim deteta možete videti ovde.

14 thoughts on “Batina iz raja izašla

  1. Constrictoria, ja sam prestala da komuniciram sa ljudima koji mi makar minimalno zazvuče na dveri, obraze, naške, vaške i ostala sranja, da izviniš na mom francuskom. Ne govorim njihov jezik, ne kapiram njihove bolesne, paranoične, sadističke umove i sve u svemu, mislim da sve što ima veze s njima treba zaobilaziti u širokom krugu. A ako se slučajno zadesi da prevagnu u ovom društvu, to je znak da je vreme za brzo i odlučno napuštanje istog.

  2. U velikom smo problemu kada smo dosli do toga da nam zakon regulise odnose u porodici. Znam da je zakon neophodan da bi se deca zastitila, jos neophodnije je da se isti sprovodi (ovo ce biti problem). Medjtuim, po cemu se isti razlikuje od batine? Batina sluzi da se fizickim putem neko natera na nesto ili naucio necem. Zakon je manje vise isto. Regulisacemo prava dece, a onda i obaveze, sve ce regulisati zakon i mi necemo morati niti da razmisljamo niti da se potrudimo.

    Samo zreo covek moze vaspitati i odgajiti zrelu licnost. Svojim primerom mi vaspitavamo decu, kako svoju tako i tudju. Deca traze paznju, razumevanje, strpljenje i ljubav. Traze i neku vrstu autoriteta, koji ne mislim da treba sprovoditi niti batinama niti vikom ili grdnjom, vec pricom. Kada ste vi kao osoba sigurni u sebe i vase dete ce vas tako gledati i imati poverenja u vas. Mozda na tome treba raditi a ne na zakonu. Treba raditi na tome da nasa deca kada odrastu budu dobri ljudi, da ne mora zakon da regulise da li ce izdrzavati i paziti bolesnog roditelja ili kako ce vaspitavati svoju decu. U drustvu zrelih i odgovornih ljudi, Dveri i slicna udruzenja bi izgubila smisao. Dakle hajde da radimo na tome.

  3. Јарил says:

    Ја мислим да треба у потпуности забранити било какав вид насиља над децом. Па и у овом виду који је Констрикториа починила.

    Али, треба одредити и какве би казне биле. Пошто је Констрикториа тако поступила у стању благе (или јаке) неурачунљивости (а мајчин страх то свакако јесте), то треба узети у обзир. Ја бих нпр. за Констрикторију увео обавезне тренинге (нпр. 5-10) који би је утренирали како да у тој ситуацији одреагује исправно.

    Дакле, не по принципу, лупила по руци, одмах одузимање детета. Него по принципу, не знаш да се снађеш у таквој ситуацији? Сада ћемо да те ЕДУКУЈЕМО.

    Исто тако бих увео обавезну едукацију и тренинге за све будуће маме и тате.

    Подржавам васпитање без насиља. Ко нема стрпљења да детету објашњава сто пута исту ствар, што онда рађа дете?

    • Constrictoria says:

      Slažem se u potpunosti sa tobom.
      Da bi čovek bio dobar roditelj, mora i da se edukuje 8zato i bistrim literaturu na tu temu, a naročito ono što se blizanaca tiče, jer su oni malo drugačiji za odgajanje)…

      Takođe, uvela bih i lečenje agresije (što hospitalizacija, što putem radionica – to bi odlučilo stručno lice) za one koji tuku ukućane. Da budem preciznija: zatvorska kazna + lečenje agresije… Ovde ne mislim na ovaj prednacrt zakona, nego generalno pričam šta bih sa onima koji su skloni demonstraciji sile…

    • Подржавам васпитање без насиља. Ко нема стрпљења да детету објашњава сто пута исту ствар, што онда рађа дете?

      i ja, pogotovo u supermarketu kad se dete valja po pločicama vrišteći za koznačim, a mama mu strpljivo objašnjava… očekujući da razume inflaciju, kurs evra, ratu od kredita, gdp…

  4. ovaj član je sporan:

    Телесно кажњавање и понижавајући поступци према детету у циљу дисциплиновања детета забрањени су у свим срединама.
    Употреба физичке силе према детету и телесно ограничавање детета забрањени су.

    južnjaci, mediteranci, su bučni i impulsivni (i žene i muškarci i deca) i njihov temperament se ne može kvalifikovati kao u ovom članu, ali može na severu evrope. ko može da zamisli sicilijanca ili hercegovca, kako strpljivo razgovara sa detetom baš svaki put, tu ”fizička sila” i ”telesno ogrničavanje” imaju drugačiji kontekst… moja braća, drugovi i ja smo odrasli uz takve roditelje, pa i naša deca sada uz nas na sličan način, ja bih rekao vrlo složno i srećno, kako god to izgledalo nekom holanđaninu ili šveđaninu.

    inače je država preglomazna, a sada pokušava da dodatno frustrira, mešanjem i u porodične odnose, ali svi zakoni su ovde bulšit, završiće kao mrtvo slovo na papiru

    • Constrictoria says:

      Pa, ne mogu baš da se složim sa tobom. Zaista ne mogu da klasifikujem ceo jedan narod – verujem da je svaka osoba jedinstvena… Sve i da si u pravu, ne znam kakve veze ima što je neki narod temperamentniji: ok, nećeš uvek da budeš strpljiv sa detetom, ali to nije razlog da ga mlatiš. Meni je zaista muka kad uhvate dete na sred ulice, pa ga izdevetaju… telesno ograničavanje je npr. vezivanje deteta za radijator ili tome slično (bar ja to tako tumačim)…
      Kao što rekoh i treneru, potrebno je da pojedini članovi zakona budu precizirani…

      • ok, nećeš uvek da budeš strpljiv sa detetom, ali to nije razlog da ga mlatiš
        čuj mlatiš!? prejaka reč. slažemo se da deca jesu ličnosti, ali još uvek ne dovoljno razvijene ličnosti – i shodno tome ne mogu da razumeju neke stvari, ma koliko se trudili da im objasnimo. na tom putu razvoja, strah od kažnjavanja je vrlo koristan. ima stvari koje roditelj mora da spreči u detinjstvu, inače su posledice fatalne. dok dete ne shvati vezu između uzroka i posledice, fizička prinuda je jedino rešenje. dete ne razume ni tad, ali je fatalan ishod onemogućen.

  5. trener says:

    Pozdrav const.

    Dosta stvari si ovde napisala, pa da te pitam pre svega
    : da li si gledala “utisak nedelje” , pa pišeš o ovome i pod utiskom onoga o čemu su tamo pričali ?
    Eh da i ovo mi je zanimljivo : da li možeš da mi objasniš na šta si tačno mislila kad si ovo napisala :

    “npr. dodala bih i šta su obaveze deteta, jer prava i obaveze idu ruku pod ruku”

    Pazi ( gledaj pre svega iz ovog ugla: imaš dva klinca od 20 meseci, zaista bi mi bilo interesantno da čujem objašnjenje prvo misleći na njih , a onda tek na stariju decu do 14 godina.

    • Constrictoria says:

      Glupo je od beba i dece nižeg uzrasta očekivati da imaju neke obaveze. 😀

      Mislim da bi bilo fino navesti da uz pravo na obrazovanje (osnovno i srednje), dete ima i obavezu da svojim radom, trudom i zalaganjem isto stekne.
      Neke stvari su već psotojećim zakonom definisane (preuzela sa http://upravusi.rs, mada ima lepo u zakonu taksativno anbrojano šta je sve obaveza deteta):

      “Dete je obavezno da pomaže roditeljima u skladu sa svojim godinama i zrelošću. Ako ima prihode, dužno je da delimično doprinosi kućnom budžetu kako bi učestvovalo u troškovima sopstvenog izdržavanja, izdržavanja roditelja i maloletnog brata i/ili sestre.

      Kad dete poraste, a i pre toga, ako su mu roditelji nesposobni za rad, dete je dužno da ih izdržava i da o njima brine. Iz očitih razloga, ova obaveza dobija na težini protokom vremena, i traje sve do smrti roditelja.”

      Nešto tog tipa bih navela u prednacrtu…

      p.s.
      Setila sam se šta bi mogla da bude obaveza beba od 20 meseci: da uredno roditeljima signaliziraju kad im treba noša. 😀

      • trener says:

        Sve je to lepo što tamo piše 🙂

        Constrictoria: Setila sam se šta bi mogla da bude obaveza beba od 20 meseci: da uredno roditeljima signaliziraju kad im treba noša.

        😀 Jasno ti je da sam se zezao što se tićče ovoga, hteo sam nešto drugo da te pitam :
        Pošto sam pomenuo “utisak nedelje” ako isi gledala ne bi blio loše da pogledaš, pa da ti bude jasnije ovo što ću napisati :
        razumeo sam ono što je objašnjavao dr.Milivojević,
        ( ono o čemu su pričale dve primadone – ne baš sve, posebno ne gospođa dr.Brzev bilo je u redu nekim momentima -, stvarno ne bih komentarisao, posebno ona doktor prava – žestoka lujkača ( mislim da nije suviše jaka reč), iako se na kraju povukla i priznala da je to samo prednacrt zakona i da ima manjkavosti, koje se mogu ispraviti )
        problem je u #””””zabranama”””, ako pogledaš emisiju biće ti jasno o čemu pričam, a zabrane pretpostavljaju određene kazne odnosno sankcije., za onoga ko po zakonu pribegene fizičkom zlostavljanju deteta ( jer tako je formulisano )
        Pretpostavimo, ( hipotetički, navela si odličan primer ) ,
        ovako:
        da neko pročita ovo što si napisala
        “U trenutku dok sam ćerku razdvajala iz zagrljaja sa tastaturom, on je iščeprkao zaštitnik i krenuo prstom u šteker. Rastrčala sam se, lupnula ga po ruci i uklonila ga pre nego što je prstićem bocnuo rupu.”

        I sada , taj neko zaključi da si, a prema onome što se predviđa tim zakonom (koliko sam mogao da razumem), napravila prekršaj tj. zlostavljala dete i donese odluku da tu treba da reaguje služba soc. Zaštite, tužilaštvo ili koja već,
        I zamisli (treba da se pridržavamo zakona, odnosno poštujemo zakon, jel` tako?) I nastavak koji može da usledi, a u skladu sa zakonom ili primeni zakona nad ovim (nazovimo )tvojim slučajem?
        Da li je u pitanju zlostavljanje deteta (kao što su obrazlagale dotične gospođe,da nema razlike između telesnog kažnjavanja I zlostavljanja I što treba da bude predviđeno zakonom) ? Nekako pretpostavljam koji će biti tvoj odgovor, ali zakonom ( odnosno zabranama I sankcijama je to previđeno drugačije .
        Znači govorimo samo o ovom primeru koji si navela, a ne o patološkim primerima nasilja u porodicama koje evidentno postoji I za čije sprečavanja već postoje zakoni I već postoje kazne I sankcije koje su predviđene ( samo je problem što se taj zakon ne primenjuje ) , kao I o pravima deteta koja postoje I koja bi trebalo da se poštuju.

        Hoću da kažem da su neke situacije, koje su predviđene tim zakonom, dovede do apsurda, najveći apsurd koji ja vidim u svemu tome je taj što se misli ( bar tako sam ja to razumeo) da će na ovaj način ” naterati roditelje” na ono što je najvažnije u odnosu roditelje dete ( ustvari to je najvažnije u svakom odnosu između ljudi ) a to se zove POVERENJE, samo to se ne postiže na ovaj način, kako oni to zamišljaju a posebno ne primenom nekih odredbi zakona, poverenje se stiče i gradi iz ljubavi ( to znaš i sama ), u tom smislu nikakav zakon ne pomaže.
        Znači, da ponovim još jednom, ne govorim porodicama u kojima je nasilje i telesno kažnjavanje osnov vaspitanja, ( takvih postoji mnogo i ne samo kod nas ) govorim o sličnim situacijama koje mogu da se dogode kao što je ova koju si ti navela.

        • Constrictoria says:

          Gledala sam i imala utisak da pričaju gluvi… I jedna i druga strana rekle i pametne stvari i gluposti.

          Nego, što se zakona tiče, trebalo bi malo precizirati neke stvari. Npr. to oko lupkanja. Na par mesta sam čula (od pravnika), da to neće računati u zlostavljanje. Inače, to u prednacrtu nigde ne piše (pominju se stvari koje se tiču zlostavljanja).
          Žne znam jesi li pročitao prednacrt… Ja sam u javnosti čula razna tumačenja i sve mi je bilo smućkano, dok nisam sela i pročitala… Meni je sve to ok, samo da preciziraju tačno neke stvari (da i laicima bude potpuno jasno šta su mislili) i da navedu obaveze deteta…

          • trener says:

            .

            Constrictoria: Npr. to oko lupkanja. Na par mesta sam čula (od pravnika), da to neće računati u zlostavljanje. Inače, to u prednacrtu nigde ne piše (pominju se stvari koje se tiču zlostavljanja).

            To je ono prvo što treba da se razgraniči, šta je zlostavljanje šta je telesna kazna. ( da se razumemp ne podržavam ni jedno od toga, često ne bude onako kako bi mi to želeli da bude )

            Problem je u preciznosti odnosno nepreciznosti, jer kada je tako onda dolazi do slobodnog tumačenja, a tu u više slučajeva dolazi do problema, kao u ovom primeru koji sam naveo. Najvažnije je da treba da se oglasi “struka” oni koji su NEPRISTRASNI I NEPRORAČUNATI psiholozi, terapeuti, pedagozi, ( koji ne rade po nečijem nalogu već istinski kojima je cilj da se poboljšaju odnosi unutar porodice, koji su prilično poremećeni, kako je tamo i naglašeno, i da se zakon, ako se već menja ili donosi novi, prilagodi ovom društvu vodeći računa da ne može sve da se prepiše odnekud i očekuje da se primeni u praksi.
            Puno je stvari u pitanju. Jedna od stvari je apsurdna i teško primenljiva u ovom trenutku, ona o tome da je roditej dužan da obezbedi detetu najbolje uslove. Zvuči lepo ali prilično idiotski, kada se zna kakva je situacija u našoj zemlji. A tek o moralu i kulturi da ne pričamo., a sve su to stvari koje su vezane jedna za drugu.
            Donositi nove zakone ( pored već postojećih a koji mogu da se poboljšaju) samo zato da bi odradili posao po nečijem zahtevu ( a zista mislim da se to radi po nečijem zahtevu od preko a ne po ugledu na dobra ili bolja rešenja u drugim zakonodavstvima ) neće doneti ništa dobro, tako ja mislim.

          • Constrictoria says:

            Jedna od stvari je apsurdna i teško primenljiva u ovom trenutku, ona o tome da je roditej dužan da obezbedi detetu najbolje uslove.

            Slažem se u potpunosti sa tobom oko besmisla narečenog.

            Čula sam da, ako roditelji ne mogu da obezbede uslove – tu je država. Valjda je dečji dodatak od 2000 po detetu (na koji nemaju svi prava, a dobiti ga je ravno dobitku sedmice na lotou) to što država smatra dovoljnim za sve potrepštine deteta na mesečnom nivou…

            Ja sam i rekla da zakon ima manjkavosti i da se mora poraditi na njima. Neke se stvari moraju precizirati, neke doraditi, a neke dopisati.

            Na prvo čitanje, meni zakon deluju generalno ok (pod uslovom da sve članove tumačim na pravi način, jer nisam pravnik). Previše je onih koji tuku decu, zaista i tome se mora stati na put.

            M;eni se želudac okrene kad vidim da na ulici neko počupa dete ili mu lupi čvrgu… Meni je to tako kretenski, da ne mogu da opišem; a tek kad vidim da pljeskaju decu mog uzrasta po zadnjici, jer bi dete htelo na jednu, a osoba koja ga vodi na drugu stranu… Par puta sam se i zbog toga posvođala. Jednom mi reče žena, valjda je baba detetu, da ono ne može tamo gde hoće (a htelo je u parkić), nego ima da ide gde mu se kaže i da sluša starije i ona će mu to uterati u glavu. Zbog takvih kretenoida, smatram zakon pravom stvari. Mada, smatram da se mora jasno razgraničiti šta je telesna kazna, a šta nije.

Comment

